برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به گوگل کروم، فایرفاکس، اپرا و یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید
سرزمین ارزهای رمز نگاری - قدیمی و معتبرترین مرجع خرید بیت کوین
ارزهای رمز نگاری شده و تکنولوژی این نوع ارزها

ارزهای رمز نگاری شده و تکنولوژی این نوع ارزها

ارزهای رمز نگاری شده

حجم بازار ارزهای رمز نگاری شده از مرز نیم تریلیون دلار و روزانه بیش از یک میلیون تراکنش بین المللی (فارغ از تقسیمات نژادی و سیاسی و مذهبی) گذشته است.
بیش از یکصد بانک بین المللی با حجم بیش از 6 میلیارد دلار به این حوز ه وارد شده اند.
همچنین 10 غول فناوری اطلاعات و ارتباطات همچون IBM, SISCO, INTEL, … و بسیاری دیگر نیز وارد مبادلات ارزی دیجیتال شده اند.

طی 4 سال گذشته بیش از 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری تحت Initial Coin Offering انجام گرفته است. یک مدل تامین مالی برای سرمایه گذاری در پروژه ها و کسب و کار ها می باشد که رقیب اصلی روشهای قدیمی جذب سرمایه است.
به گفته پروفسور evil shoal رئیس مجمع جهانی اقتصاد، قلب مالی اقتصاد آینده دنیا این ارزهای رمز نگاری شده هستند.


اینترنت اشیا نیز به کمک همین ارز ها می توانند در این بستر فعالیت داشته باشند.
در سال 2008 شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در وبسایت SourceForge مقاله ای 20 صفحه ای منتشر کرد. این مقاله در رابطه با ایجاد یک واحد پولی و نظام پرداخت جدید بود.
ایشان پس از یکسال با آموزش زبان سی، مقاله ی خود را پیاده سازی کرد و چیزی که امروزه به عنوان بیت کوین (یک پول کاملا دیجیتالی) شاهد آن هستیم نتیجه این فعالیت بود.
یک سیستم پرداخت جدید با یک شبکه مالی غیر متمرکز نقطه به نقطه است. این سیستم پرداختی این امکان را به خریدار و فروشنده می دهد که بدون استفاده از شخص سوم(مانند بانک) معاملات خود را انجام دهند.
بشر سالهاست که برای تبادل اقتادی روشی را ایجاد کرده و در گذر رمان پیشرفت این روش ها باعث ایجاد بنگاه های معاملاتی شده است که امروزه بانک ها با استفاده از پروتکل های مربوط به خود این شرایط را ایجاد میکنند.
به عنوان مثال با ایجاد حساب، و با واحد پول بانک(دلار، یورو، …) و تمامی شرایط و قوانین بانک می توانیم به عنوان خریدار و فروشنده از بنگاهی به عنوان فرد معتمد و قابل اطمینان معاملات خود را انجام میدهیم.
اما به مرور زمان بانک ها با تغییر در سود تراکنش و ضریب بهره و … باعث ایجاد تورم اقتصادی و سود بیشتر برای خود شدند که باعث شد این اطمینان به مرور کم شود.
اما بیت کوین باعث شده است که شخص سوم از معاملات حذف شود و این موارد به صورت بهتری انجام شود.
اما برای انجام تراکنش و ثبت آنها به مراکزی نیاز هاست که به آنها Miner گفته میشود. اما این ایستگاه ها از خود اختیاری برای خلق پول، تغییر پایه پول و یا هرگونه دخل و تصرفی در این زمینه ندارند.
کار آنها فقط و فقط به اجرای پروتکلی که بین متعاملین بسته شده است محدود میشود و بابت انجام این خدمت نیز پول خود را دریافت می کنند. برای جلوگیری از تقلب در بین این ماینر ها بین آنها رقابتی وجود دارد که مراقب دیگران هستند و از تقلب سایرین (با بررسی و کنترل تراکنش ها در دیتابیس بلاک چین) جلوگیری میکنند و به برنده این رقابت جایزه پرداخت خواهد شد. در صورت کشف تقلب در یک ماینر، کل شبکه فرد خاطی را از این پروسه اخراج کرده و با توجه به مطرح بودن بحث مالی فرد خاطی با از دست دادن جایگاه خود درآمد زیادی را از دست می دهد. همچنین با حذف یک رقیب، سایرین درآمد بیشتری بدست خواهند آورد.
پس از کشف تقلب نیز کلیه ماینر ها به یک مرحله قبل از عمل تقلب برمیگردند که باعث حفظ امنیت سیستم و جلوگیری از این اتفاق میشود.
در این سیستم هر 10 دقیقه یکبار تراکنش ها دریافت و انجام و پس از آن ثبت می شود و هر ماینری در کسری از ثانیه به دیتابیس ابری دسترسی دارد که تقلب در این سیستم را امکان ناپذیر میکند.

در سیستم بانکی فعلی مانده حساب افراد ذخیره میشود. به عنوان مثال فرد شماره 1 می خواهد برای فرد شماره 2 مبلغی را منتقل کند. از مانده حساب نفر اول مقدار مورد نظر کم میشود و باقی مانده حساب ثبت میشود، و شخص دوم نیز پس از دریافت مبلغ باقی مانده جدید ثبت می گردد.
اما در سیستم بیت کوین تراکنش ها ذخیره میشود. به عنوان مثال شخص 2 از ماینر ها پرس و جو می کند که آیا شخص 1، پنج بیت کوین در حساب خود دارد یا خیر! ماینر ها تراکنش های حساب شخص 1 را تا جایی به عقب چک میکنند که به میزان 5 بیت کوین برسند و پس از آن که دو ماینر تایید کردند که شخص 1 این مقدار را دارد شخص 2 می تواند معامله را انجام دهد. این تاییدیه 10 دقیقه (همان طور که در پروتوکل آمده) طول میکشد.
سیستم های ماینر ها، هزینه های بسیار زیادی دارد که در بعضی کشور ها مزرعه های ماینینگ (فضایی بسیار بیشتر از دیتا سنتر ها) در حال ساخت است.

صحبت هایی که پیرامون هرمی بودن، حباب بودن و یا بی ارزش جلوه دادن بیت کوین مطرح میشود حقیقت ندارد و ماینرها از به روز ترین تکنولوژی ها با رقابتی سخت در حال اضافه شدن به این سیستم ها هستند.

طرح اولیه بیت کوین که توسط آقای ناکاموتو مطرح گردید، یک طرح بر روی کاغذ بود و افرادی که به آنها Developer میگویند تبدیل به کد میشود و برای بهبود این سیستم، افراد می توانند طرح هایی را مطرح نمایند.
افرادی که در این سیستم هستند با توجه به این که این طرح مفید است یا خیر از این طرح ها در جهت بهبود این سیستم استفاده میشود. قاعدتا وقتی افراد ذینفع زیادی در این سیستم وجود دارد برای حفظ منابع خود از طرح هایی که باعث ایجاد ضرر و زیان در این سیستم میشود استقبال نخواهند کرد و این طرح ها به صورت کاملا دموکراسی انتخاب می شوند.

هر بیت کوین می تواند به 1میلیون واحد کوچکتر تقسیم شود که مانند سایر ارزها واحد های کمتری دارد و قابل حمل است و همچنین محدود است و با ارزش چون ماینرهای زیادی تلاش میکنند که آن را استخراج کنند.
قلب بیت کوین، پایگاه داده بلاک چین است. ماینر ها مراقب یکدیگر هستند.
با توجه به تراکنش های بالای بیت کوین، ارزش هر بیت کوین حدود 300هزار دلار تخمین زده شده است.

هم اکنون بیت کوین در مرحله چهارم ارزش پرداخت ارزی پس از مستر کارت و ویزا و … می باشد. تمامی روش های پرداخت دیگر با یک واحد متمرکز اصلی انجام میشود، اما بیت کوین واحد مرکزی متمرکز زیر نظر شخص، سازمان و یا کشور خاصی نمی باشد زیرا در اختیار عموم است.
بلاک چین قابلیت انتقال ارزش را دارد و تمامی سیستم ها می توانند با استفاده از این بستر به صورت غیر متمرکز درآمده و همچون بیت کوین از این بستر استفاده نمایند.

امروزه می توان سیستم های Domain Name Services را هم به صورت غیر متمرکز درآورد، ارز رمز نگاری شده Ethereum که دومین ارز رمز نگاری شده است از این سیستم استفاده میکند.
این ارز تمامی ابعاد و کاربرد های دیگر را نیز غیر متمرکز کرده است. به عنوان مثال در این بستر شما می توانید پنل اس ام اس طراحی نمایید که بدون مراجعه به همراه اول ساخته اید و حتی مخاطبین شما دیگر فقط محدود به ایران نخواهند بود.
شما هر برنامه ای و یا دیتا بیسی را می توانید بر روی این بستر به صورت غیر متمرکز بنویسید.
در این بستر شما می توانید واحد پولی بسازید. به عنوان مثال دلار بوئینگ! یوان هیوندایی! به زودی واحد های ارزی جدید در بازار به وجود خواهد آمد.
در بستر اتریوم میتوان سازمان های خودران غیر متمرکز ایجاد کرد که به این سازمان ها DAO گفته میشود. (Decentralized Autonomous Organization)
مدرن ترین خروجی اقتصادی، شرکت های سهامی هستند که در این شرکت ها سهامداران و سامانه مدیریتی وجود دارد. به مرور زمان بین این دو مشکلات تضاد منافع ایجاد میشود.


اما در ارز اتریوم این مشکلات حل خواهد شد. به مرور دیگر شرکتهای سهامی وجود نخواهد داشت. حدود 500 شرکت بزرگ عضو کنسرسیومی به نام Enterprise Ethereum Alliance شده اند. که پس از پیوستن بسیاری از این شرکت ها، ارزش این ارز بیش از 20 برابر شد.

با یکه تازی ارز های بیت کوین و اتریوم افراد زیادی و بانک ها برای مقابله با این قضیه ارز رمز نگاری شده ریپل را مطرح و پشتیبانی کردند. بخش زیادی از معاملات دلاری که توسط سوئیفت انجام میشد به روی ریپل منتقل شده است.
امروزه ریپل سومین (در زمان نوشتن این مطلب به رتبه دوم رسیده است) ارز رمز نگاری شده است.

شرکت های سرمایه گذاری برای استارتاپ ها خوشایند نیست. زیرا پس از مدتی سهام داران ادعای سهم خواهی می کنند و این مورد برای افرادی که حتی در سیلیکون ولی شروع کرده اند نیز خوشایند نیست. اما با سیستم DAO و ICO می توانند.
با پیش خرید توکن های آن استارتاپ می تواند سرمایه مورد نیاز را بدست آورده و کار خود را شروع کنند و همچنین سرمایه گذرا ها هم می توانند پس از به موفقیت رسیدن استارتاپ ها توکن های خود را که به ارزش رسیده است بفروشد و به سود خود دست پیدا کند. در این روش هر دو طرف راضی هستند و به موفقیت خود رسیده اند.

دیدگاه‌ها (1)


  1. اصطلاحات پر کاربرد و رایج در بازار ارز های رمزنگار – سرزمین ارزهای رمزنگاری

    […] بازار ارزهای دیجیتال و رمزپایه، کسانی که مبادلات و ترید انجام می دهند از […]

لطفا نظر خود را بنویسید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا